Чим ERP відрізняється від CRM-системи?

Автоматизація підприємства - важлива проблема, що стоїть перед керівництвом, яке бажає розвивати свою компанію. Тому, майже кожен бізнесмен рано чи пізно стикається з необхідністю впровадити рішення для контролю і обліку всіх процесів. Основна проблема виникає при виборі програмного рішення, яке ідеально підійде під модель бізнесу підприємця. Дана стаття допоможе визначитися між двома популярними системами ЕРП і СРМ.

CRM и ERP - термінологія

Термін ERP розшифровується як Enterprise Resource Planning, тобто «планування ресурсів підприємства». Програмне рішення синхронізує діяльність всіх підрозділів, зберігає, обробляє і веде єдину базу даних компанії, а також: замовлень і продажів, виробничих потужностей, склад, логістика, бухгалтерія, рекламний відділ і багато іншого. ЕРП створює єдиний простір і замикає всіх співробітників компанії в єдине інформаційне поле. Дані вносяться в сервіс один раз, і стають доступні для всіх відповідно до рівня доступу. Основне завдання ERP в тому, щоб автоматизувати всі бізнес-процеси підприємства, скоротивши ручну роботу і можливе неефективне витрачання робочих годин.

На відміну від ERP, CRM система більш вузьконаправлена. Абревіатура розшифровується як Customer Relationship Management, або «управління відносинами з клієнтами». Рішення допомагає зберігати і систематизувати дані про клієнтів, зберігати заявки і угоди. Інформація зібрана в зручних картках: імена, контакти, покупки, договори, рахунки і платежі. Тут же в хронологічному порядку зберігається вся історія роботи з замовником, листи і записи дзвінків. Крім того, система автоматизує процеси і допомагає менеджеру на кожному етапі продажу: нагадує зателефонувати клієнту, формує документи за шаблоном, виставляє рахунки, створює аналітичні звіти, відправляє смс, ставить завдання і контролює їх виконання.

Мета CRM-системи - вибудувати діалог з клієнтом таким чином, щоб продавати йому частіше, більше і швидше. Основне ж завдання ERP - тримати ресурси підприємства під контролем і перетворити окремі частини компанії в єдиний механізм.

Коли краще вибрати CRM, а коли ERP?

Тепер, коли ми розібралися, що таке ERP і CRM-системи, пора визначитися, яку програму вибрати. Для цього задайте собі питання: які завдання стоять перед компанією?

Вам потрібна CRM, якщо головне місце в офісі - це відділ продажів, і саме його ви хочете «прокачати»: підвищити ефективність, автоматизувати і систематизувати процеси. CRM потрібна, якщо ваша робота з клієнтами заснована на дзвінках, листах і зустрічах, і ви кожен день думаєте, як знайти нових замовників і перетворити їх на постійних клієнтів.

В Україні CRM найчастіше впроваджують в торгово-оптовій сфері, а також в індустрії послуг і гостинності. Одним словом, скрізь, де важливо завоювати лояльність клієнта і вибудувати з ним тривалі відносини.

Якщо ж вам потрібно налагодити роботу всієї компанії, а не тільки відділу продажів, то це завдання для ERP. Таке рішення необхідно, якщо на чолі ваших інтересів знаходяться виробничі цехи, склад, логістика, та інше. При цьому відділ відвантаження й логістики повинен працювати як годинник, а ви маєте можливість оперативно вирішувати, що і коли потрібно зробити, на яких умовах відвантажити замовнику, яку сировину потрібно закупити і які ресурси на це знадобляться.

В Україні ERP програма користується найбільшим попитом у торгівлі, машинобудуванні, будівництві, а також харчової та хімічній промисловості.

CRM і ERP як єдине програмне рішення

Якщо розглядати CRM і ERP - не як конкуруючі продукти, а як програмні рішення, що мають спільні риси, то виникає питання спільного використання таких програм.

Слід розуміти, що ERP-система допомагає контролювати не тільки виробництво, логістику, але і весь процес збуту й комунікації, а значить, включає і охоплює в собі і CRM систему. Отже, CRM і ERP існують сьогодні як єдине програмне рішення всередині системи ЕРП. CRM в такому випадку є одним з модулів в ERP-програмі поряд з «Бухгалтерією», «Логістикою» та іншими. Плюс такого рішення в тому, що не потрібно займатися інтеграцією сторонніх продуктів і постійно вносити коректування через оновлень програм. Однак, це рішення підійде тільки великим підприємствам.

Якщо ж Вам необхідно налаштувати інтеграцію між двома продуктами від різних розробників, Вам необхідна допомога досвідченого програміста в доопрацюванні стикування цих рішень.

На великих виробництвах, де головне завдання - створити якісний продукт і дотримати всі нюанси складного технологічного процесу, зазвичай впроваджують ERP. Для того, щоб систематизувати дані про угоди і поліпшити контроль за відділом продажів, налаштовується інтеграція ERP зі сторонньою CRM-системою через API. При внесенні даних в один додаток вони автоматично з'являться в іншому.

Важливо, щоб CRM-система мала гнучкі настройки: наприклад, щоб можна було створювати свої поля для внесення даних в різних форматах. А також широким API, що дозволяє брати саме ті дані, які потрібні, і передавати їх туди, куди потрібно. Правда, при взаємодії окремих продуктів завжди залишається ризик, що щось піде не так. В цьому випадку не обійтися без досвідченого системного адміністратора.

Висновки

Таким чином, CRM і ERP-системи є відмінними програмними продуктами для різних цільових аудиторій. CRM ідеально підійде для невеликих компаній від одного до п'ятдесяти чоловік в сфері торгівлі та послуг, які мають кілька торгових об'єктів, і активно розвивають відділ продажів.

ERP підходить для більших і усталених підприємств, де працюють сотні, а іноді і тисячі співробітників. У такому рішенні CRM буде лише маленькою частиною в складній інформаційній системі.

Обидва рішення призначені для автоматизації бізнес-процесів, CRM спеціалізується на відносинах між компанією і клієнтами, а ERP - для управління процесами на великих підприємствах. Якщо ж вам необхідні можливості обох програм, то слід вибрати ERP систему.

Таким чином, ERP і CRM-системи - це не конкуруючі продукти, а два продукти на єдиному ринку, але для різних покупців. Ми рекомендуємо ERP-систему, як гарантію виробництва якісної і конкурентоспроможної продукції, а CRM - як інструмент забезпечення збуту цієї продукції і формування стійкого становища компанії на ринку.

Чим ERP відрізняється від CRM-системи?
5 (100%) 1 vote